.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کدخدایی: برگزاری مجدد انتخابات ، دور از ذهن نیست

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: نتایجی که از سوی وزارت کشور اعلام شده نتایج اولیه است و صحت انتخابات باید به تایید شورای نگهبان برسد که این شورا در فرصت قانونی 7 تا 10 روزه نتیجه نهایی را اعلام خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری ظهر امروز خود که با حضور خبرنگاران برگزار شد با اشاره به برگزاری انتخابات 22 خرداد، اظهار داشت: انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در کشور برگزار شد و خوشبختانه با شور و حرارت و حضور حداکثری مردم که لازم است مورد قدردانی قرار بگیرد همراه بود.

وی افزود: از جهت تعداد تخلفات انتخابات 22 خرداد، انتخاباتی بود که کمترین میزان تخلف در آن وجود داشت و این نکته هم جای تقدیر و تشکر از مردم و نامزدهای محترم دارد.

کدخدایی ادامه داد: البته نتایجی که از سوی وزارت کشور اعلام شد، نتایج اولیه است و صحت انتخابات باید به تایید شورای نگهبان برسد و ما به مدت سه روز فرصت دریافت شکایات را داشتیم که شکایات مربوطه را از سوی نامزدهای انتخابات دریافت کردیم و شورای نگهبان نیز در فرصت قانونی موضوع را بررسی خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: از جهت روند رسیدگی دو اقدام دیگر را انجام داده ایم به این ترتیب که مکانی را برای مهر نظارت در برگه های اخذ رای در نظر گرفتیم و بازرسان ویژه ای را به برخی از نقاطی که احتمال تخلفات می رفت اعزام کردیم لذا موضوع شکایات در فرصت 10 روز آینده در جلسه عمومی شورای نگهبان مطرح خواهد شد و سپس نتیجه را به اطلاع عموم می رسانیم.

وی در پاسخ به این سئوال که فرآیند رسیدگی به شکایت کاندیداها به چه شکل خواهد بود، گفت: روند کلی رسیدگی به شکایتها در قانون مشخص است و اگر لازم باشد بازشماری صندوقها را خواهیم داشت.

کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه برخی مقامات خارجی ایجاد اغتشاش در کشور را تشویق کردند لذا چرا دادستان کل کشور به این مسائل رسیدگی نمی کند، تصریح کرد: به هر حال وظایفی که بر عهده دستگاه های امنیتی و قضایی است انجام می شود و پیروزی مردم در این انتخابات را هیچ کس نمی تواند از آنان بگیرد چرا که در روز 22 خرداد بیش از 40 میلیون رای به صندوقها ریخته شد و شورای نگهبان مدافع این آرا خواهد بود و اطمینان می دهیم که هر گونه تخلف را به دقت بررسی کنیم و گزارشی را به افکار عمومی اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که قبل از اینکه صحت انتخابات اعلام شود رئیس جمهور در یک نطق تلویزیونی حاضر شد، آیا این نقض قانون نیست؟ خاطر نشان کرد: بحث شخصی مطرح نیست و حکم قانون و نص صریح قانون می گوید نتایجی که از سوی وزارت کشور اعلام می شود نتایج اولیه است و شورای نگهبان بین 7 تا 10 روز فرصت دارد تا صحت آن را اعلام کند و لذا این امر یک روند کلی است که در انتخابات گذشته نیز وجود داشته است.

کدخدایی در پاسخ به سئوالی درباره جلسه این شورا با کاندیداها که قرار بود امروز انجام شود، گفت: ما احساس کردیم که نامزدها و هواداران آنان نگرانیهایی دارند و قطعا به گزارش ها رسیدگی می کنیم اما لازم دیدیم جلسه ای با حضور نمایندگان کاندیداها داشته باشیم به همین منظور در جلسه صبح امروز که با حضور نمایندگان کاندیداها برگزار شد روند قانونی رسیدگی به شکایات را توضیح دادیم و مطالب و نگرانی های آنان را هم شنیدیم و قرار شد مطالبی که عنوان شد در جلسه عمومی شورای نگهبان مطرح شود.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد تا جایی که امکانپذیر است در یک روند اطمینان سازی حرکت کنیم و اگر قرار شد در جایی بازرسی یا بازشماری داشته باشیم، پیشنهاد کرده ایم که با حضور نمایندگان کاندیداها باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه علت تاخیر در اعلام نتایج انتخابات خبرگان چه بود؟ گفت: تاخیری در کار نیست و اگر دقت کرده باشید در رسانه ها هم به انتخابات میان دوره ای کمتر توجه می شود و بیشتر توجهات به سمت انتخابات ریاست جمهوری که یک انتخابات سراسری است معطوف می گردد لذا نتایج این انتخابات در مراحل بعدی شمارش شد.

کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه محورهای مهم اعتراضات کاندیداها چه بوده است، تصریح کرد: اعتراضات به صورت کتبی ارسال شده و در جلسه ای که با نمایندگان کاندیداها برگزار شد موضوعات شکایات به صورت کلی و جزئی مطرح گردیده که از جمله مسائل کلی شامل بررسی صلاحیتها، روند کلی انتخابات، استفاده از امکانات دولتی برخی از نامزدهای ریاست جمهوری، برگزاری مناظرات که حواشی زیادی در بر داشت و اینکه مناظرات روند انتخابات را تغییر داده و باید مورد بازبینی قرار بگیرد، است.

وی از جمله ایرادات جزئی را گزارش تخلفات در برخی شعبه ها و شهرستانها عنوان کرد که شورای نگهبان از نامزدها خواسته است مستندات را کامل کند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: برخی کاندیداها بازشماری برخی صندوق ها را خواسته اند که اجمالا موافقت کرده ایم و در صورتی که شورای نگهبان با بازشماری صندوقها موافقت کند حاضریم به صورت اتفاقی یا موردی با حضور نمایندگان کاندیداها بازشماریها انجام شود.

کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا امکان جابجایی 10 میلیون رای وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: امکان تغییر فیزیکی آرا به این شکل وجود ندارد و در حال حاضر هم کسی این ادعا را مطرح نکرده و گزارشهایی از تخلفات جزئی ارسال شده است. لذا امکان چنین جابجایی به هیچ وجه وجود ندارد و ناظران آموزش دیده شورای نگهبان به دقت بر روند انتخابات نظارت کرده اند و در تمامی مراحل رای گیری و حتی قبل از آن نظارت داشته اند بنابراین اینگونه موارد قطعا امکانپذیر نخواهد بود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه اگر پس از بررسی نهایی ادعای عدم سلامت انتخابات به اثبات نرسد آیا به صورت جرم قابل پیگیری خواهد بود؟ گفت: تبصره 3 ماده 80 قانون انتخابات این موضوع را به طور کامل توضیح داده است و گزارش ها باید مستند باشد لذا اگر مصداق افترا باشد قابل تعقیب و پیگیری است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که نامزدها اعتراضاتی دارند و معتقدند شورای نگهبان و مجریان یکی هستند و یکی از اعضای شورای نگهبان سخنگوی دولت است این شک چگونه پاسخ داده می شود؟ افزود: پیش داوری این موضوع که انتخابات وجدان عمومی را راضی نکرده است، درست نیست بلکه اختلاف نظرهایی به روند برگزاری انتخابات وجود دارد و ما هم قبول داریم چرا که انتخابات یک فعالیت اجتماعی و سیاسی است که افراد زیادی در آن نقش دارند اما مهم این است که چگونه با آن برخورد شود.

کدخدایی ادامه داد: این انتخابات را مانند انتخابات گذشته می دانیم و شاید در آن تخلفاتی صورت گرفته باشد که به آنها رسیدگی خواهیم کرد لذا لازم نیست برخی مطالبی که رسانه های خارجی می گویند را تکرار کنیم و آب به آسیاب دشمن بریزیم و در این جهت مطمئن باشید که شورای نگهبان مدافع تمامی آرا خواهد بود و برایش تفاوتی نمی کند که کدامیک از این کاندیداها پیروز میدان باشند چرا که هر دو از این ملت هستند.

وی در پاسخ به این سئوال که میر حسین موسوی خواهان ابطال انتخابات است، تصریح کرد: اینکه برخی نامزدها تقاضاهایی داشته باشند باید دید در چارچوب وظایف قانونی ما هست یا نه، لذا ما موظفیم در چارچوب قانون حرکت کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که برخی از اعضای شورای نگهبان مانند آیت الله یزدی، الهام و عزیزی که در میتینگ تبلیغاتی احمدی نژاد حضور داشتند آیا می توانند اعتماد مردم را در بیطرفی جلب کنند یا خیر؟ گفت: در رابطه با برخی از تخلفات و جرایمی که ممکن است اتفاق بیفتد و قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده با آنچه که در وظیفه شورای نگهبان و اعلام نظارت این شورا است که گاهی ممکن است به ابطال برخی صندوق ها بینجامد، برخی مسائل در حیطه وظایف شورای نگهبان نیست لذا مکانیزم نظارتی شورای نگهبان جانبدارانه نیست و ممکن است یکی دو نفر از اعضای دولت هم در این شورا حضور داشته باشند و این به مفهوم این نیست که شورای نگهبان بی طرفی خود را رعایت نمی کند.
کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه صدا و سیما نزدیک به 6 ساعت از وقت خود را به یکی از کاندیداهایی که هنوز انتخابات به تایید نهایی نرسیده است، قرار داده، آیا می توان این مورد را جزء تخلفات محسوب کرد؟ خاطر نشان کرد: اگر ببینیم گزارشی از تخلفات به ما ارائه می شود قطعا بازرسان ویژه ای را اعزام می کنیم و در حال حاضر هم تلاش کرده ایم برخی از افرادی که با ما همکاری داشته اند در جریان امر قرار بگیرند و قطعا از حضور بازرسان ویژه استقبال می کنیم.
وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه موسوی و کروبی خواهان ابطال انتخابات هستند لذا تا چه حد امکان برگزاری انتخابات مجدد وجود دارد؟ گفت: این احتمال دور از ذهن نیست و این ادعا نیز باید بررسی شود و ما در روند مذاکرات با نمایندگان نامزدها سعی کرده ایم که به گونه ای عمل کنیم که اعتماد بزرگواران جلب شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که آیا شورای نگهبان با اغتشاشاتی که ایجاد می شود برخورد می کند یا خیر، تصریح کرد: ما اصل تفکیک قوا را داریم و هر نهادی وظیفه خاص خود را انجام می دهد لذا برخورد با اغتشاش گران بر عهده دستگاه های امنیتی است.

کدخدایی در پاسخ به این سئوال که اگر نامزدها قانع نشدند آیا شورای نگهبان مناظره ای را برگزار خواهد کرد؟ گفت: ما فقط اطلاع رسانی می کنیم و توضیحات لازم را به مردم می دهیم. لذا برگزاری مناظره بر عهده ما نیست.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 27 خرداد 1388
آقای کدخدایی در مقابل اعضای شورای نگهبان چه کاره است؟آنها خیلی لز ایشان بزرگترند و خبرنگاران ول معطلند!چون جواب این سوالات دست ایشان نیست و ایشان بیشتر به توجیه مسائل می پردازد!شما مطمئن باشید که انتخابات تکرار نمی شود و نباید هم بشود!
از الان برای دوره بعد برنامه ریزی کنید!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.194 seconds.